Eurax

Chciałbym Zaznaczyć
Na swoim Blogu umieszczam nie tylko swoje artykuły.Przy innych publikacjach umieszczę źródło.

Proces Tworzenia

Od Czego Zacząć ?

WebDesignKażde przedsięwzięcie, które postanowiliśmy wdrożyć w życie powinno mieć sporządzony Plan. W trakcie procesów tworzenia różnorodnych projektów napotykamy na problemy, których niestety przed przystąpieniem do działania nie przewidzieliśmy.Są to niespodziewane wydatki, brak znajomości rynku lub technik marketingu. Wyobraźmy sobie ile czasu i co za tym idzie pieniędzy jesteśmy w stanie zaoszczędzić.


Plan - Misja i cele

Musimy jasno sprecyzować misję i cele powstania strony aplikacji WWW . Sporządzenie własnego Planu w dużym stopniu zabezpieczy nas przed wieloma frustrującymi chwilami, jakie napotykają osoby, które tą ważna część tworzenia pomijają! Zauważmy, że najistotniejszym jest też to, czego się uczysz, opracowując poszczególne elementy, które przygotowują nas do podejmowania decyzji w zmiennych okolicznościach.

Dlatego Na Początku Określimy:

  • Kto będzie głównym projektantem?
  • Kto będzie należał do zespołu odpowiedzialnego za stronę WWW.
  • Wyznacz cele witryny i powody jej powstania.
  • Określ konkurencję.
  • Określ odbiorców docelowych.
  • Przeprowadź wstępne prognozy odpowiedzialności ale i przewidywanych korzyści
  • Oszacuj wstępne koszty

Bardzo zalecam zastosowanie się do powyższych wskazówek, ponieważ wiemy jak to jest kiedy, wydaje się, że wszystko ma się opracowane w głowie, a mimo wszystko coś nie przebiega tak pomyślnie, jak byśmy tego chcieli. Zaplanuj wszystko, co tylko jesteś w stanie zaplanować.

Zwróćmy uwagę na możliwość przyszłej rozbudowy

WebDesignNależy zwrócić uwagę na konstrukcję i możliwości przyszłej rozbudowy swoich stron. Wszystko wydaje się proste i oczywiste. Jeśli stronę zaprojektuje się samemu to nie ma problemu w odszukaniu konkretnych plików w celu ich dalszej modyfikacji. Jednak w momencie gdy odpowiadają za nią także inne osoby, aktualizacja z ich strony będzie zajęciem trudnym i czasochłonnym.Obecnie mamy do dyspozycji dużo systemów zarządzania treścią (Zobacz: Systemy CMS). Są one bardzo wygodne i niezastąpione w przypadku dużych ( ale nie koniecznie dużych ) serwisów WWW z równie duża liczbą ludzi uczestniczących w projekcie. Edycja staje się prosta i bardzo szybka.

Zwróćmy uwagę na dostępność i funkcjonalność

WebDesignOd kilku lat wiele się mówi i pisze o funkcjonalności serwisów www. Powstało już kilkanaście poradników, wydano kilka książek, jednak wciąż w sieci tak globalnej jak i polskiej pojawiają się nowe strony pozbawione zupełnie funkcjonalności lub łamiące wiele jej podstawowych zasad.Sam nie zwracałem uwagi czy tworzona strona ( serwis ) WWW jest dostępny oraz funkcjonalny dla osób “sprawnych inaczej” do momentu prezentacji pierwszej mojej strony WWW dla firmy zagranicznej. Wtedy padło pytanie:

“czy widziałem tą samą stronę tak jak widzi ją osoba która nie rozróżnia kolorów ???”

Tak - bardzo ważne jest to ,ażeby zaprojektować stronę serwisu aby była ona dostępna i w miarę funkcjonalna dla innych osób czasami mniej sprawnych niż przeciętny człowiek.

Wracając jednak do budowy standardowej strony WWW ,a wygląda ona w następujący sposób. Zaczynając od góry :

Tytuł strony – pojawiający się na pasku przeglądarki tekst jest ważny z dwóch powodów. Pierwszy pozwala łatwo zorientować się na jakiej stronie jesteśmy i przełączyć się gdy mamy otwartych więcej okienek przeglądarki. Drugi – pamiętajmy, że po dodaniu do ulubionych pod właśnie taką nazwą będzie nam się pojawiał serwis w zakładkach. Dlatego nadanie tytułu „strona główna” nic nikomu nie mówi. Taki błąd znalazłem na nowej stronie Legii Warszawa.

Logotyp i hasło reklamowe – pozwala szybko zorientować się czy strona na którą weszliśmy zawiera to co oczekujemy. Logotyp powinien być odpowiedniej wielkości i odróżniać się od pozostałej części. Hasło reklamowe, mówiące o działalności firmy lub zawartości strony powinno być krótkie, jedno,- dwuzdaniowe. Niekiedy hasło reklamowe jest zbędne. Zwłaszcza w przypadku gdy nazwa firmy zawiera już branżę w której działa, np. Mikulska Klinkier, lub firma jest globalne znana, np. Adidas.

Paski nawigacyjne – jedna z najważniejszych części każdej witryny. Przy projektowaniu pasków nawigacyjnych należy pamiętać o kilku rzeczach.

Wybrać najważniejsze informacje, do których bezwzględnie powinny znaleźć się odnośniki na stronie głównej.

Ustalić hierarchię kolejności. Często zdarza się, że pierwszy przycisk na pasku nawigacyjnym stron wizytówek firm to „o nas”. Jeśli jednak zobaczymy do statystyk, to najczęściej przeglądaną podstroną jest „oferta”. Strona „o nas” to zaledwie kilka procent całego ruch w witrynie. Dlaczego zatem wyróżniać tą stronę?

• Jeśli dzielimy paski nawigacyjne na pionowy i poziomy to dokładnie pogrupujmy tematycznie informacje na główne i dodatkowe. Brak grupowania tematycznego linków to jeden z najpowszechniejszych błędów funkcjonalności stron www.

• Jeśli musimy zastosować mocno rozbudowane menu używaj zakładek. Są najprostszym i najbardziej intuicyjnym rozwiązaniem jakie do tej pory wymyślono.

WebDesignUkład modułów na stronie. Każda strona składa się z modułów i podobnie jak podczas grupowania odnośników powinniśmy też przemyśleć grupowanie modułów. Najważniejsze moduły powinny znajdować się na środku strony. Moduły powinny być od siebie wyraźnie oddzielone, reklamy opisane by nie było wrażenia, że są one częścią serwisu. Do tego celu możemy używać różnego tła czy też obramowań lub linii. Pamiętajmy też o tym, że strona ma swój obszar. Na tym obszarze musimy zmieścić pewną ilość informacji. Projektując stronę uważajmy by rzeczy mało istotne nie przesłoniły treści właściwej.

Grafika strony. Często spotyka się strony w których elementy graficzne górują nad treścią. Natłok ruchomych elementów, szeroka paleta barw – wszystko to powoduje, że właściwy przekaz schodzi na dalszy plan. Przypomnijmy sobie do czego służy Internet. Do szybkiego przekazywania informacji, oczywiście przede wszystkim. Zatem dbajmy o to by strona była jak najbardziej czytelna. Unikajmy kolorowego tekstu na tle. Dobierajmy tak tła i kolor fontów by był on łatwy w odczytaniu. Unikajmy też fontów szeryfowych. Są to takie kroje pisma w których występują ozdobniki, wywijasy itp. Podstawowe fonty to Tahoma, Verdana, San Serif. Grafika strony powinna też być dopasowana do treści. Jeśli budujemy stronę katalogującą firmy to pokażmy na niej zadowolonych menedżerów, uścisk dłoni itp. Na takiej stronie fotografia samolotu nic nie będzie mówić.

Stopka strony to jest nie mniej ważna niż pasek nawigacyjny. W stopce podajemy zazwyczaj informacje dodatkowe. Są to najczęściej: polityka prywatności, nazwa właściciela strony, możliwości reklamy na stronie lub powtórzenie paska nawigacyjnego górnego z uzupełnieniem o inne linki.

0 komentarze: